Penaksiran ialah proses mengumpul data tentang apa yang pelajar tahu dan apa yang mereka boleh lakukan.
Tujuan dan Jenis Penaksiran:
TUJUAN | JENIS |
Mengenal pasti kelemahan dan kesediaan belajar | Penaksiran diagnostik |
Mempelbagaikan penaksiran secara berkala bagi tujuan penaksiran sumatif | Penaksiran formatif (formative assessment) |
Membantu pelajar belajar secara berterusan | Penaksiran untuk pembelajaran (assessement for learning dan assessment as learning) |
Memberi gred Melapor kepada pihak luar Membuat keputusan tentang sesuatu tindakan | Penaksiran sumatif (summative assessment) atau penaksiran hasil pembelajaran (assessment of learning) |
Perbezaan Assessmment for Learning dan Assessment as Learning
Assessment for learning | Assessment as learning |
Sejauh mana pembelajaran berlaku dibuat perbandingan dengan kriteria yang merujuk kepada hasil pembelajaran yang diharapkan | Sejauh mana pembelajaran berlaku dibuat perbandingan dengan prestasi kendiri sebelumnya |
Pengkelasan mengikut darjah keutamaan antara faktor ekonomi, ketulenan (autentik), dengan kebolehpercayaan.
Faktor yang diutamakan | Jenis |
Ketulenan (authenticity) | Penaksiran autentik atau penaksiran alternatif |
Ekonomi dan kebolehpercayaan | Penaksiran konvensional/ tradisional atau pengujian |
Penaksiran Diagnostik dapat mengetahui kemlemahan dan kesediaan pelajar dengan melakukan ujian diagnostik
Penaksiran Sumatif untuk mengumpul data apa yang pelajar tahu di sesuatu unit di setiap akhir topik, akhit semester dan sebagainya.
Penaksiran Formatif dapat mempelbagaikan penaksiran secara berskala bagi tujuan penaksiran sumatif
Pengujian
Pengujian ialah proses mengumpul data secara sistematik di bawah keadaan yang terkawal dan seragam.
Pengukuran
proses dimana skala standard @ alat pengukur diaplikasikan kepada objek, peristiwa atau keadaan contohnya memberi markah.
Penilaian ialah proses membandingkan data (pengukuran) kepada satu standard @ kriteria dengan tujuan menentukan kualiti atau nilai harganya.
No comments:
Post a Comment