hari ni Dr.nurul memperkenalkan model...hihi..
bukan model memperagakan pakaian tp model pengjaran..
sape tahu apa maksud model?????
terpinga2 juga aku pikir model tu apa maksudnya...
kat cni la baru aku tahu apa makna model yg sebenarnya..
moga bermanfaat....
Definisi
model: Perwakilan sturuktur dan susunan suatu entiti @ proses yg kompleks dlm bentuk yg lebih ringkas/mudah.
model pengajaran: perwakilan struktur & susunan proses pengajaran.
Asas pembinaan model
1) berasaskan teori pembelajaran (behavioris, kognitif, humanis, sosialis, konstriktivisme)
2) berasaskan pemusatan guru @ murid
3) berasaskan bilangan pelajar (ramai, kumpulan @ individu)
4) berasaskan darjah penstrukturan (degree of structureness)
melalui asas ini Dr.Nurul menekankan kpd km mengenai teori konstruktivisme...
hal ini kerana teori konstruktivisme mempunyai prinsip2 tertentu..
jom kita study...
Premis asas
1) pelajar membina, meruntuh (deconstruct) dan membina semula pengetahuan mereka sendiri
2) membina, meruntuh dan membina semula sesuatu makna ialah pembelajaran
3) pembelajaran berlaku apabla mereka menstruktur semula idea sedia ada mereka dgn menghubungkaitkan idea lama dgn idea yg sedia ada.
Prinsip konstruktivisme
1) Pembelajaran ialah proses berterusan dan aktif
2) pembelajaran melibatkan aktiviti mental & sosial
3) pembelajaran melibatkan bahasa
4) pembelajran perlu ada konteks
5) pelajar memerlukan pengetahuan utk belajar
6) pembelajaran memerlukan masa yg mencukupi
7) metakognis ( kesedaran & kebolehan mengawal proses berfikir seseorg semasa pembelajaran)
terdapat 4 fasa yg telah digariskan oleh Dr.Nurul
4 fasa berasaskan konstruktivisme
sekian...
No comments:
Post a Comment